
‘Climategate’: media coverage timeline 
 
November: UEA leaked emails story breaks, bleeding into December when 
speculation of how the emails became public and fresh doubts about the 
integrity of climate change science surfaced in coverage of the Copenhagen 
conference. Express adopts ‘denialist’ position throughout with front page 
stories and leader columns rejecting premise of manmade climate change. 
 
5 Jan: Guardian reports that Dr Pachauri has warned 2010 will see growing 
climate change scepticism, and rejected claims he profits personally from 
climate change policies. 
 
7 Jan: Mail, Telegraph, Sun report on criticism of BBC for not reporting about 
UEA emails when it first learned of them a month before story broke. 
 
10 Jan: S.Times claims Met Office denounced research from Copenhagen 
suggesting global warming could raise sea levels by 6ft by 2010. 
 
11 Jan: Mail piece says eminent scientists predict Britain’s big freeze is start 
of worldwide global cooling, undermining global warming theory. 
 
17 Jan: Glaciergate story breaks in S.Times, with news that IPCC is likely to 
have to retract claim that most of Himalayan glaciers will have melted by 
2035, with widespread follow up in across UK media over following days. 
S.Telegraph reports that TERI, headed by Dr Pachauri, to receive £10m from 
DIFD, despite concerns over its accounts. 
 
21 Jan: Dr Pachauri statement admits IPCC processes not adhered to 
properly (Times, Guardian). 
 
22 Jan:  Times runs piece about Prof John Beddington claiming his company 
opposing world’s biggest marine reserve. 
 
23 Jan: Telegraph reports MPs to investigate UEA scandal. Dr Pachauri tells 
the Times he is ‘no mood to oblige’ climate sceptics who are after his blood. 
 
24 Jan: S.Times p.1 report that IPCC wrongly linked global warming to rise in 
natural disasters such as hurricanes and floods. Widespread follow up across 
other media. 
 
27 Jan: Times reports that John Beddington says impact of global warming 
exaggerated by some scientists and scientists should be less hostile to 
sceptics. Widespread follow-up. 
 
28 Jan: Times splash, Guardian p.1, UEA breached Freedom of Information 
Act according to Information Commissioner’s Office. Blanket coverage. 
 
29 Jan: Guardian reports research by Susan Soloman that role of water 
vapour may have been underestimated in determining global temperatures. 
 



30 Jan: Times p1 claim that Dr Pachauri had been informed about glacier 
error before Copenhagen summit. Mail leader: is it too much to ask scientists 
feed us facts instead of propaganda. 
 
31 Jan: S.Times runs ‘Amazongate’, IPCC claim that global warming could 
wipe out 40% of Amazon forest was based on WWF report. Widespread 
follow up. S.Telegraph p1 IPCC claims based on student dissertation. Also, 
information quietly removed from Stern Review on costs of climate change 
after supporting evidence could not be found. Leaders in S.Times and 
S.Telegraph call for Dr Pachauri to go. Observer splash with Ed Miliband 
interview rebutting science sceptics. Miliband interviews with BBC Radio 4 
and Channel 4 backing the science, IPCC and Dr Pachauri. 
 
1 Feb: Guardian and Independent report UK official fails to back Pachauri and 
that UK has expressed concern to IPCC about lax procedures. Guardian 
leader calls for more research into climate change, Express leader calls on 
govt to regard IPCC with extreme scepticism. Independent splash on Sir 
David King claiming that UEA was hacked by foreign intelligence agencies. 
 
2 Feb: Guardian splash: data from Chinese weather stations was seriously 
flawed. Also reports Sir David King backs away from foreign hacking claims 
re. UEA. FT leader: IPCC must learn from gaffes. Channel 4: Bob Watson and 
Lord Lawson debate. BBC Newsnight: interview with IPCC’s Chris Field. 
 
3 Feb: Guardian splash: Dr Pachauri refuses to apologise over glacier error. 
Fred Pearce investigation: leaked emails show efforts to by scientists to do 
what looks to outsiders like censoring critics. FT: Phil Jones breaks silence to 
call for more transparency in climate science. Mail: Jones tried to hide flaws in 
data it is claimed. Telegraph: colleague says Jones will be vindicated. 
 
4 Feb: Guardian p1: Beddington urges scientists to be more open with critics 
and transparent when they make errors. FT: Pachauri hits out at sceptics and 
says attacks on IPCC are ‘carefully orchestrated’ to stall action on warming. 
Times: Pachauri under pressure as Greenpeace’s John Sauven says he 
should have acted as soon as informed of glacier error. Express reports on 
Chris Smith describing growing scepticism on climate change as ‘tragedy’. 
 
5 Feb: Guardian p1: police question UEA scientist over email leak. FT: 
pressure mounting on Pachauri. Brian Hoskins says on peer-reviewed 
science should be in IPCC reports. Telegraph: India threatens to pull out of 
IPCC and set up own institute of Himalayan Glaciology. Express and Mirror 
follow up Science Media Centre briefing by Julia Slingo, Brian Hoskins and 
Alan Thorpe, admitting Britons not convinced on climate change. Mail: Prince 
Charles dismisses climate change critics. BBC reveal poll showing only 26% 
of public now think climate change is happening and largely man-made (some 
pick up across media). 
 
6 Feb: Telegraph: p1 Pachauri flew half a million miles on his crusade. Sir 
David King says IPCC tried too hard to achieve ‘consensus science’. 



Guardian: temperature in Tibet hits record high. Guardian leader: closing of 
intellectual ranks at UEA self defeating, clock ticking to fix climate. 
 
7 Feb: S.Telegraph p1: IPCC report included incorrect data on potential of 
wind power. S.Times splash: Phil Jones contemplated suicide (wide pickup). 
Also, Bob Watson says IPCC must tackle credibility problem. Latest 
controversy: Africagate – IPCC use of un-peer-reviewed reports that African 
crop production could fall 50% by 2020. Mail on Sunday: Met blocking scrutiny 
of role played by John Mitchell in IPCC report. S.Express splash: BBC eco 
bias – climate change propaganda boosts ailing pension fund. Independent 
splash: role of big business in financing sceptics. S.Telegraph Booker attacks 
govt funding on array of climate related projects. Leaders in Observer and 
Independent on Sunday calling for more robust and open science. 
 
9 Feb: Guardian: UN climate scientists blame IPCC colleagues for sloppy 
glacier error. Ian Katz: lead on climate change will have to come from civic 
society rather than politicians in future. 
 
10 Feb: Independent: Sir John Houghton denies ever saying ‘unless we 
announce disasters, no one will listen’, as often quoted by sceptics. Letter 
from peers backing climate change science in Telegraph. 
 
12 Feb: FT reports on UEA announcement that Royal Society will help 
investigate research output, in addition to separate inquiry into emails. 
 
13 Feb: Telegraph and Express report on acting UEA head saying sceptics 
playing Russian Roulette with the planet. Telegraph’s Geoffrey Lean: given 
evidence pointing at serious level of danger, onus is on the sceptics to show 
risk is virtually non-existent. BBC interview with Phil Jones: revelation that 
Jones has trouble keeping track of information / record keeping, and that 
uncertainty over Medieval Warming Period. Widespread follow up across 
media. 
 
14 Feb: S.Times reports on Prof John Christy of Uni of Alabama saying 
temperature records unreliable owing to land development factors. Observer: 
IPCC admits error over Netherlands sea level statistic. Mail on Sunday leader: 
after Phil Jones’ admission, sceptics need to be treated with more courtesy, 
question is not settled. 
 
15 Feb: Express splash: ‘The great retreat, Phil Jones admits no global 
warming for 15 years. Guardian: ICL’s Martin Parry defends 2007 IPCC report 
as robust and rigorous. Times: Bob Watson says IPCC errors all overstated 
severity of problem and calls for IPCC to investigate bias. Telegraph: Weather 
stations providing data on global warming compromised by heat from building 
and aircraft according to US meteorologist Anthony Watts. 
 
16 Feb: Guardian: Jones admits didn’t follow correct procedures, losing 
records on Chinese weather stations, but says science still holds up. Times: 
science blogger John Graham-Cumming discovers errors in Met Office 
climate records. Met corrects mistakes which don’t alter the bigger picture. 



Analysis of media distortion by RealClimate, a commentary site on 
climate science by working climate scientists for the interested public 
and journalists (reproduced on Guardian.co.uk, 15/02/10) 
 
Currently, a few errors –and supposed errors– in the last IPCC report ("AR4″) are making the 
media rounds – together with a lot of distortion and professional spin by parties interested in 
discrediting climate science. Time for us to sort the wheat from the chaff: which of these 
putative errors are real, and which not? And what does it all mean, for the IPCC in particular, 
and for climate science more broadly? 
 
Let's start with a few basic facts about the IPCC. The IPCC is not, as many people seem to 
think, a large organization. In fact, it has only 10 full-time staff in its secretariat at the World 
Meteorological Organization in Geneva, plus a few staff in four technical support units that 
help the chairs of the three IPCC working groups and the national greenhouse gas inventories 
group. The actual work of the IPCC is done by unpaid volunteers – thousands of scientists at 
universities and research institutes around the world who contribute as authors or reviewers 
to the completion of the IPCC reports. A large fraction of the relevant scientific community is 
thus involved in the effort. The three working groups are: 
 
Working Group 1 (WG1), which deals with the physical climate science basis, as assessed by 
the climatologists, including several of the Realclimate authors. 
 
Working Group 2 (WG2), which deals with impacts of climate change on society and 
ecosystems, as assessed by social scientists, ecologists, etc. 
 
Working Group 3 (WG3) , which deals with mitigation options for limiting global warming, as 
assessed by energy experts, economists, etc. 
 
Assessment reports are published every six or seven years and writing them takes about 
three years. Each working group publishes one of the three volumes of each assessment. 
The focus of the recent allegations is the Fourth Assessment Report (AR4), which was 
published in 2007. Its three volumes are almost a thousand pages each, in small print. They 
were written by over 450 lead authors and 800 contributing authors; most were not previous 
IPCC authors. There are three stages of review involving more than 2,500 expert reviewers 
who collectively submitted 90,000 review comments on the drafts. These, together with the 
authors' responses to them, are all in the public record. 
 
Errors in the IPCC Fourth Assessment Report (AR4) 
 
As far as we're aware, so far only one–or at most two–legitimate errors have been found in 
the AR4: 
 
Himalayan glaciers: In a regional chapter on Asia in Volume 2, written by authors from the 
region, it was erroneously stated that 80% of Himalayan glacier area would very likely be 
gone by 2035. This is of course not the proper IPCC projection of future glacier decline, which 
is found in Volume 1 of the report. There we find a 45-page, perfectly valid chapter on 
glaciers, snow and ice (Chapter 4), with the authors including leading glacier experts (such as 
our colleague Georg Kaser from Austria, who first discovered the Himalaya error in the WG2 
report). There are also several pages on future glacier decline in Chapter 10 ("Global Climate 
Projections"), where the proper projections are used e.g. to estimate future sea level rise. So 
the problem here is not that the IPCC's glacier experts made an incorrect prediction. The 
problem is that a WG2 chapter, instead of relying on the proper IPCC projections from their 
WG1 colleagues, cited an unreliable outside source in one place. Fixing this error involves 
deleting two sentences on page 493 of the WG2 report. 
 
Sea level in the Netherlands: The WG2 report states that "The Netherlands is an example 
of a country highly susceptible to both sea-level rise and river flooding because 55% of its 
territory is below sea level". This sentence was provided by a Dutch government agency – the 
Netherlands Environmental Assessment Agency, which has now published a correction 
stating that the sentence should have read "55 per cent of the Netherlands is at risk of 



flooding; 26 per cent of the country is below sea level, and 29 per cent is susceptible to river 
flooding". It surely will go down as one of the more ironic episodes in its history when the 
Dutch parliament last Monday derided the IPCC, in a heated debate, for printing information 
provided by … the Dutch government. In addition, the IPCC notes that there are several 
definitions of the area below sea level. The Dutch Ministry of Transport uses the figure 60% 
(below high water level during storms), while others use 30% (below mean sea level). 
Needless to say, the actual number mentioned in the report has no bearing on any IPCC 
conclusions and has nothing to do with climate science, and it is questionable whether it 
should even be counted as an IPCC error. 
 
Some other issues 
 
African crop yields: The IPCC Synthesis Report states: "By 2020, in some countries, yields 
from rain-fed agriculture could be reduced by up to 50%." This is properly referenced back to 
chapter 9.4 of WG2, which says: "In other countries, additional risks that could be 
exacerbated by climate change include greater erosion, deficiencies in yields from rain-fed 
agriculture of up to 50% during the 2000-2020 period, and reductions in crop growth period 
(Agoumi, 2003)." The Agoumi reference is correct and reported correctly. The Sunday Times, 
in an article by Jonathan Leake, labels this issue "Africagate" – the main criticism being that 
Agoumi (2003) is not a peer-reviewed study (see below for our comments on "gray" 
literature), but a report from the International Institute for Sustainable Development and the 
Climate Change Knowledge Network, funded by the US Agency for International 
Development. The report, written by Morroccan climate expert Professor Ali Agoumi, is a 
summary of technical studies and research conducted to inform Initial National 
Communications from three countries (Morocco, Algeria and Tunisia) to the United Nations 
Framework Convention on Climate Change, and is a perfectly legitimate IPCC reference. 
 
It is noteworthy that chapter 9.4 continues with "However, there is the possibility that 
adaptation could reduce these negative effects (Benhin, 2006)." Some examples thereof 
follow, and then it states: "However, not all changes in climate and climate variability will be 
negative, as agriculture and the growing seasons in certain areas (for example, parts of the 
Ethiopian highlands and parts of southern Africa such as Mozambique), may lengthen under 
climate change, due to a combination of increased temperature and rainfall changes 
(Thornton et al., 2006). Mild climate scenarios project further benefits across African 
croplands for irrigated and, especially, dryland farms." (Incidentally, the Benhin and Thornton 
references are also "gray", but nobody has complained about them. Could there be double 
standards amongst the IPCC's critics?) 
 
Chapter 9.4 to us sounds like a balanced discussion of potential risks and benefits, based on 
the evidence available at the time–hardly the stuff for shrill "Africagate!" cries. If the IPCC can 
be criticized here, it is that in condensing these results for its Synthesis Report, important 
nuance and qualification were lost – especially the point that the risk of drought (defined as a 
50% downturn in rainfall) "could be exacerbated by climate change", as chapter 9.4 wrote – 
rather than being outright caused by climate change. 
 
Trends in disaster losses: Jonathan Leake (again) in The Sunday Times accused the IPCC 
of wrongly linking global warming to natural disasters. The IPCC in a statement points out 
errors in Leake's "misleading and baseless story", and maintains that the IPCC provided "a 
balanced treatment of a complicated and important issue". While we agree with the IPCC 
here, WG2 did include a debatable graph provided by Robert Muir-Wood (although not in the 
main report but only as Supplementary Material). It cited a paper by Muir-Wood as its source 
although that paper doesn't include the graph, only the analysis that it is based on. Muir-
Wood himself has gone on record to say that the IPCC has fairly represented his research 
findings and that it was appropriate to include them in the report. In our view there is no IPCC 
error here; at best there is a difference of opinion. Obviously, not every scientist will always 
agree with assessments made by the IPCC author teams. 
 
Amazon forest dieback: Leake (yet again), with "research" by skeptic Richard North, has 
also promoted "Amazongate" with a story regarding a WG2 statement on the future of 
Amazonian forests under a drying climate. The contested IPCC statement reads: "Up to 40% 



of the Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in precipitation; this 
means that the tropical vegetation, hydrology and climate system in South America could 
change very rapidly to another steady state, not necessarily producing gradual changes 
between the current and the future situation (Rowell and Moore, 2000)." Leake's problem is 
with the Rowell and Moore reference, a WWF report. 
 
The roots of the story are in two blog pieces by North, in which he first claims that the IPCC 
assertions attributed to the WWF report are not actually in that report. Since this claim was 
immediately shown to be false, North then argued that the WWF report's basis for their 
statement (a 1999 Nature article by Nepstad et al.) dealt only with the effects of logging and 
fire –not drought– on Amazonian forests. To these various claims Nepstad has now 
responded, noting that the IPCC statement is in fact correct. The only issue is that the IPCC 
cited the WWF report rather than the underlying peer-reviewed papers by Nepstad et al. 
These studies actually provide the basis for the IPCC's estimate on Amazonian sensitivity to 
drought. Investigations of the correspondence between Leake, scientists, and a BBC reporter 
(see here and here and here) show that Leake ignored or misrepresented explanatory 
information given to him by Nepstad and another expert, Simon Lewis, and published his 
incorrect story anyway. This "issue" is thus completely without merit.  
 
Gray literature: The IPCC cites 18,000 references in the AR4; the vast majority of these are 
peer-reviewed scientific journal papers. The IPCC maintains a clear guideline on the 
responsible use of so-called "gray" literature, which are typically reports by other 
organizations or governments. Especially for Working Groups 2 and 3 (but in some cases 
also for 1) it is indispensable to use gray sources, since many valuable data are published in 
them: reports by government statistics offices, the International Energy Agency, World Bank, 
UNEP and so on. This is particularly true when it comes to regional impacts in the least 
developed countries, where knowledgeable local experts exist who have little chance, or 
impetus, to publish in international science journals. 
 
Reports by non-governmental organizations like the WWF can be used (as in the Himalaya 
glacier and Amazon forest cases) but any information from them needs to be carefully 
checked (this guideline was not followed in the former case). After all, the role of the IPCC is 
to assess information, not just compile anything it finds. Assessment involves a level of critical 
judgment, double-checking, weighing supporting and conflicting pieces of evidence, and a 
critical appreciation of the methodology used to obtain the results. That is why leading 
researchers need to write the assessment reports – rather than say, hiring graduate students 
to compile a comprehensive literature review. 
 
Media distortions 
 
To those familiar with the science and the IPCC's work, the current media discussion is in 
large part simply absurd and surreal. Journalists who have never even peeked into the IPCC 
report are now outraged that one wrong number appears on page 493 of Volume 2. We've 
met TV teams coming to film a report on the IPCC reports' errors, who were astonished when 
they held one of the heavy volumes in hand, having never even seen it. They told us frankly 
that they had no way to make their own judgment; they could only report what they were 
being told about it. And there are well-organized lobby forces with proper PR skills that make 
sure these journalists are being told the "right" story. That explains why some media stories 
about what is supposedly said in the IPCC reports can easily be falsified simply by opening 
the report and reading. Unfortunately, as a broad-based volunteer effort with only minimal 
organizational structure the IPCC is not in a good position to rapidly counter misinformation. 
 
One near-universal meme of the media stories on the Himalaya mistake was that this was 
"one of the most central predictions of the IPCC" – apparently in order to make the error look 
more serious than it was. However, this prediction does not appear in any of the IPCC 
Summaries for Policy Makers, nor in the Synthesis Report (which at least partly explains why 
it went unnoticed for years). None of the media reports that we saw properly explained that 
Volume 1 (which is where projections of physical climate changes belong) has an extensive 
and entirely valid discussion of glacier loss. 
 



What apparently has happened is that interested quarters, after the Himalyan glacier story 
broke, have sifted through the IPCC volumes with a fine-toothed comb, hoping to find more 
embarrassing errors. They have actually found precious little, but the little they did find was 
promptly hyped into Seagate, Africagate, Amazongate and so on. This has some similarity to 
the CRU email theft, where precious little was discovered from among thousands of emails, 
but a few sentences were plucked out of context, deliberately misinterpreted (like "hide the 
decline") and then hyped into "Climategate". 
 
As lucidly analysed by Tim Holmes, there appear to be a few active leaders of this 
misinformation parade in the media. Jonathan Leake is carrying the ball on this, but his 
stories contain multiple errors, misrepresentations and misquotes. There also is a sizeable 
contingent of me-too journalism that is simply repeating the stories but not taking the time to 
form a well-founded view on the topics. Typically they report on various "allegations", such as 
these against the IPCC, similar to reporting that the CRU email hack lead to "allegations of 
data manipulation". Technically it isn't even wrong that there were such allegations. But isn't it 
the responsibility of the media to actually investigate whether allegations have any merit 
before they decide to repeat them? 
 
Leake incidentally attacked the scientific work of one of us (Stefan) in a Sunday Times article 
in January. This article was rather biased and contained some factual errors that Stefan 
asked to be corrected. He has received no response, nor was any correction made. Two 
British scientists quoted by Leake – Jonathan Gregory and Simon Holgate – independently 
wrote to Stefan after the article appeared to say they had been badly misquoted. One of them 
wrote that the experience with Leake had made him "reluctant to speak to any journalist about 
any subject at all". 
 
Does the IPCC need to change? 
 
The IPCC has done a very good job so far, but certainly there is room for improvement. The 
review procedures could be organized better, for example. Until now, anyone has been 
allowed to review any part of the IPCC drafts they liked, but there was no coordination in the 
sense that say, a glacier expert was specifically assigned to double-check parts of the WG2 
chapter on Asia. Such a practice would likely have caught the Himalayan glacier mistake. 
Another problem has been that reports of all three working groups had to be completed nearly 
at the same time, making it hard for WG2 to properly base their discussions on the 
conclusions and projections from WG1. This has already been improved on for the AR5, for 
which the WG2 report can be completed six months after the WG1 report. 
 
Also, these errors revealed that the IPCC had no mechanism to publish errata. Since a few 
errors will inevitably turn up in a 2800-page report, obviously an avenue is needed to publish 
errata as soon as errors are identified. 
 
Is climate science sound? 
 
In some media reports the impression has been given that even the fundamental results of 
climate change science are now in question, such as whether humans are in fact changing 
the climate, causing glacier melt, sea level rise and so on. The IPCC does not carry out 
primary research, and hence any mistakes in the IPCC reports do not imply that any climate 
research itself is wrong. A reference to a poor report or an editorial lapse by IPCC authors 
obviously does not undermine climate science. Doubting basic results of climate science 
based on the recent claims against the IPCC is particularly ironic since none of the real or 
supposed errors being discussed are even in the Working Group 1 report, where the climate 
science basis is laid out. 
 
To be fair to our colleagues from WG2 and WG3, climate scientists do have a much simpler 
task. The system we study is ruled by the well-known laws of physics, there is plenty of hard 
data and peer-reviewed studies, and the science is relatively mature. The greenhouse effect 
was discovered in 1824 by Fourier, the heat trapping properties of CO2 and other gases were 
first measured by Tyndall in 1859, the climate sensitivity to CO2 was first computed in 1896 
by Arrhenius, and by the 1950s the scientific foundations were pretty much understood. 



 
Do the above issues suggest "politicized science", deliberate deceptions or a tendency 
towards alarmism on the part of IPCC? We do not think there is any factual basis for such 
allegations. To the contrary, large groups of (inherently cautious) scientists attempting to 
reach a consensus in a societally important collaborative document is a prescription for 
reaching generally "conservative" conclusions. And indeed, before the recent media flash 
broke out, the real discussion amongst experts was about the AR4 having underestimated, 
not exaggerated, certain aspects of climate change. These include such important topics as 
sea level rise and sea ice decline (see the sea ice and sea level chapters of the Copenhagen 
Diagnosis), where the data show that things are changing faster than the IPCC expected. 
 
Overall then, the IPCC assessment reports reflect the state of scientific knowledge very well. 
There have been a few isolated errors, and these have been acknowledged and corrected. 
What is seriously amiss is something else: the public perception of the IPCC, and of climate 
science in general, has been massively distorted by the recent media storm. All of these 
various "gates" – Climategate, Amazongate, Seagate, Africagate, etc., do not represent 
scandals of the IPCC or of climate science. Rather, they are the embarrassing battle-cries of 
a media scandal, in which a few journalists have misled the public with grossly overblown or 
entirely fabricated pseudogates, and many others have naively and willingly followed along 
without seeing through the scam. It is not up to us as climate scientists to clear up this mess – 
it is up to the media world itself to put this right again, e.g. by publishing proper analysis 
pieces like the one of Tim Holmes and by issuing formal corrections of their mistaken 
reporting. We will follow with great interest whether the media world has the professional and 
moral integrity to correct its own errors. 
 
PS. A new book by Realclimate-authors David Archer and Stefan Rahmstorf critically 
discussing the main findings of the AR4 (all three volumes) is just out: The Climate Crisis. 
None of the real or alleged errors are in this book, since none of those contentious statements 
plucked from the thousands of pages appeared to be "main findings" that needed to be 
discussed in a 250-page summary. 
 
PPS. Same thing for Mike's book Dire Predictions: Understanding Global Warming, which 
bills itself as "The illustrated guide to the findings of the IPCC". Or Gavin's "Climate Change: 
Picturing the Science" – which does include a few pictures of disappearing glaciers though! 

 


